Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

W życiu a także w pracy, ze względu na różne charaktery współpracowników, prawie codziennie możemy się spotkać z przejawami agresji słownej. Stając się albo jej odbiorcą, albo bardzo często pod wpływem impulsu, chwili także nadawcą. Agresja to  zachowania ukierunkowane i intencjonalne na zewnątrz lub do wewnątrz, mające na celu spowodowanie szkody fizycznej lub psychicznej.

W pracy jako odbiorcy doświadczamy różnych stopni agresji słownej: od zwykłych przycinków, kąśliwych uwag po ordynarne chamstwo, narażenie jesteśmy na kontakt z „tyranami”. Nadawcami mogą być szefowie, współpracownicy czy klienci. Agresja słowna wyrażana jest przede wszystkim poprzez epitety, złośliwości, ironiczne uwagi czy manipulacje słowne, których celem jest osiągnięcie zamierzonego celu, czyli zranienie psychiczne. Często takim wypowiedziom towarzyszą inwazyjne formy ekspresji emocjonalnej i ruchowej jak:krzyk, napieranie ciałem, machanie rękoma przed twarzą, grymasy i mimika twarzy a często także skracanie osobistego dystansu do „stania oko w oko” „twarz do twarzy”. Przyczyny agresji są różne m.in.:

  • niesprawiedliwość – gdy np. odczuwamy, że jesteśmy nierówno traktowani;
  • frustracja – gdy nie jesteśmy w stanie wykonać zadania;
  • obraza – gdy czujemy się atakowani, obrażani lub gdy ktoś sprawia nam przykrość;
  • utrata kontroli – gdy uważamy, że straciliśmy kontrolę nad sobą lub nad daną sytuacją.

Podstawowe zasady reagowania na agresję słowną, to:

  1. Nigdy nie wchodź w rolę ofiary. Wchodzenie w rolę kogoś biednego, słabego, przestraszonego na ogół potęguje agresywność drugiej strony.
  2. Bądź konsekwentny. Aby nie wybuchnąć agresją, należy być asertywnym i konsekwentnie to realizować. Oznacza to, że w sytuacji, gdy ktoś zachowuje się wobec nas chamsko, agresywnie:
    • po pierwsze, należy go o tym poinformować.
    • w drugim etapie należy wyrazić swoją irytację, zmieniając ton głosu na bardziej stanowczy (np. Przeszkadzasz mi. Naprawdę mnie to wkurza!).
    • po trzecie, zapowiadamy, co zrobimy, jeśli rozmówca nie zmieni swojego zachowania.
    • czwarty etap to podjęcie zapowiedzianych działań.
  3. Użyj zdań proasertywnych: „Mam prawo do dbania o swoją godność”; „Mam prawo do obrony przed agresją”; „Mam  prawo do przeciwstawienia się chamstwu i brutalności”.

Zobacz więcej

Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń do nas!

Wybierz temat lub oddział SEKA S.A.

Infolinia
Infolinia

+48 22 517 88 88

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Dział handlowy
Dział handlowy

+48 22 517 88 66

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Białystok
Oddział Białystok

+48 85 871 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bielsko-Biała
Oddział Bielsko-Biała

+48 33 300 10 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bydgoszcz
Oddział Bydgoszcz

+48 52 522 57 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gorzów Wlkp.
Oddział Gorzów Wlkp.

+48 95 737 46 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Katowice
Oddział Katowice

+48 32 700 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kielce
Oddział Kielce

+48 41 230 98 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Koszalin
Oddział Koszalin

+48 94 721 42 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kraków
Oddział Kraków

+48 12 203 19 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Łódź
Oddział Łódź

+48 42 280 10 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Lublin
Oddział Lublin

+48 81 464 16 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Olsztyn
Oddział Olsztyn

+48 89 679 94 40

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Poznań
Oddział Poznań

+48 61 624 02 60

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Rzeszów
Oddział Rzeszów

+48 17 717 65 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Szczecin
Oddział Szczecin

+48 91 88 19 500

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Warszawa
Oddział Warszawa

+48 22 517 88 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Wrocław
Oddział Wrocław

+48 71 738 38 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline