CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest zapewnienie uczestnikom dawki praktycznej wiedzy i możliwości rozwiązań w zarządzaniu rozproszonym zespołem, z uwzględnieniem aspektów prawnych, organizacyjnych i psychologicznych.
ADRESACI SZKOLENIA
- Kadra kierownicza
- Dyrektorzy personalni i specjaliści HR
KORZYŚCI
- Zapoznanie z przepisami prawa dotyczącymi pracy zdalnej w stanie zagrożenia epidemicznego
- Analiza praktycznych problemów, z którymi spotykają się pracodawcy w zakresie organizacji i zarządzania pracą zdalną
- Omówienie zasad kontroli i rozliczania pracowników przez przełożonych
- Poznanie efektywnych sposobów zarządzania rozproszonym zespołem i komunikacji online
- Analiza możliwych problemów pracowników zdalnych oraz możliwości rozwiązywania ich przez menedżerów zespołów
ZAKRES TEMATYCZNY
Moduł I
Przepisy prawa
Podstawy prawne pracy zdalnej w stanie zagrożenia epidemicznego
- Praca stacjonarna, zdalna czy hybrydowa?
– kto i na jakich warunkach decyduje
– ryzyko nierównego traktowania lub dyskryminacji
- Obowiązki pracodawcy, pracowników i przełożonych
- W jaki sposób sprawdzić warunki pracy w domu pracownika oraz przestrzeganie zasad BHP?
- Czy każdy wypadek w domu będzie wypadkiem przy pracy?
- Wykonywanie pracy poza miejscem stałego zamieszkania lub za granicą – ryzyka prawne i personalne
- Kiedy warto opracować regulamin pracy zdalnej i co powinien zawierać?
- Nowa rzeczywistość po pandemii i powroty do biur – jak zorganizować system pracy w odpowiedzi na potrzeby pracodawcy i pracowników
Moduł II
Organizacja i kontrola pracy zdalnej
- Zasady rozliczania pracowników i kontroli wyników pracy przez przełożonych
- Czas pracy pracownika i prawo do bycia offline
- Home office a dopuszczalny zakres kontroli pracowników – co wolno a czego nie wolno pracodawcy?
- Kontrola pracy zdalnej przez przełożonego
– zasady delegowania zadań
– ustalanie wskaźników efektywności
– informacja zwrotna i ocena pracy
– kontrola pracownika a poszanowanie prywatności
- Rozstanie z pracownikiem na odległość – jak przygotować spotkanie online i zgodnie z prawem podpisać/doręczyć dokumenty
Moduł III
Zarządzanie rozproszonym zespołem
- Wyzwania menedżerów zarządzających rozproszonym zespołem a oczekiwania pracowników
- Pułapki home office
– jak pomóc pracownikom w organizacji pracy zdalnej?
– jak rozpoznać, że pracownik ma problemy z organizacją pracy, motywacją lub efektywnością?
– jak monitorować i wspierać pracowników słabiej radzących sobie poza biurem?
- Komunikacja w rozproszonym zespole
– narzędzia, kanały, rytuały
– dopasowanie sposobu komunikacji do specyfiki zespołu i potrzeb pracowników
– aktywizowanie pracowników w trakcie wideokonferencji – czy włączenie kamery jest obowiązkowe?
– integracja zespołu online
- W jaki sposób menedżerowie zespołów i dział HR mogą monitorować efektywność pracy zdalnej i satysfakcję pracowników?