Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu

CELE SZKOLENIA

Zapoznanie uczestników z nowymi zagadnieniami związanymi z ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy, w tym zwłaszcza w kontekście nowych obowiązków nałożonych na podmioty objęte IV Dyrektywą Unijną dotyczącą przeciwdziałaniu praniu pieniędzy (AML) zmiany z 26 czerwca 2017 r.

ADRESACI SZKOLENIA

  • Przedsiębiorcy, którzy w związku z prowadzoną przez siebie działalnością uczestniczą w obrocie wartościami majątkowymi oraz obrocie nieruchomościami
  • Przedsiębiorcy prowadzących działalność w zakresie gier losowych, gier na automatach
  • Zakłady i pośrednicy  ubezpieczeniowi
    przedsiębiorstwa leasingowe i factoringowe
  • Biegli rewidenci
  • Właściciele i pracownicy biur rachunkowych
  • Kancelarie doradztwa podatkowego
  • Podmioty uprawnione do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, które zgodnie ze znowelizowaną ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu zostały zobowiązane do informowania Generalnego Inspektora Informacji Finansowej o podejrzanych transakcjach

KORZYŚCI

Uczestnicy szkolenia dowiedzą sie:

  • Jakie są główne założenia światowego i krajowego systemu przeciwdziałania prania pieniędzy / finansowania terroryzmu?
  • Jakie są regulacje krajowe i międzynarodowe?
  • Jakie przesłanki pojawiają się w transakcjach, które mogą mieć związek z przeciwdziałaniem prania pieniędzy/ finansowaniem terroryzmu?
  • Wpływ przepisów FATCA
  • Gdzie i jak należy zgłosić transakcje podejrzane?
  • Jakie są główne definicje i konstrukcje prawne – wytłumaczone z języka i prawa angielskiego na realia krajowe?
  • Jakie są istniejące i nowe regulacje w zakresie przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu?
  • Jakie są najnowsze naruszenia obowiązków przez instytucje finansowe – historyczne i najbardziej istotne kary regulatorów
  • Jakie są sankcje międzynarodowe oraz kary, które są związane z nieprzestrzeganiem regulacji odnośnie przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu?
  • Jakie są międzynarodowe schematy prania pieniędzy?
  • Jakie są najnowsze naruszenia obowiązków przez instytucje finansowe – historyczne i najbardziej istotne kary regulatorów?
  • Jakie obowiązki ciążą na „instytucjach obowiązanych” i ich pracownikach, a także jaka jest osobista odpowiedzialność członków zarządów „instytucji obowiązanych”
  • Zaprezentowana zostanie nowa IV Dyrektywa AML/CFT z maja 2015r.
  • Zaprezentowane zostaną Państwu niezgodności pomiędzy prawem polskim i wspólnotowym, a także ich praktyczne następstwa

ZAKRES TEMATYCZNY

W 2017 roku zostanie zastosowana IV Dyrektywa Unijna dotycząca przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  (AML) . 26 czerwca 2017 r. upływa termin implementacji do prawa krajowego przepisów Dyrektywy „AML IV”. Swym zakresem obejmie ona m.in. podmioty określane jako TPP (ang. Third Party Providers), czyli dostawców usług płatniczych, którzy na mocy nowej Dyrektywy PSD2 oferować będą usługi płatnicze polegające na inicjowaniu płatności – PIS (ang. payment initiation service) oraz zapewnianiu dostępu do informacji o rachunku – AIS (ang. account information service).

Ministerstwo Finansów usunęło platformę do samodzielnego e-szkolenia w zakresie obowiązków ustawowych, to nie oznacza, że obowiązek przeszkolenia został zniesiony.

W 2017 roku oprócz wdrożenia dyrektywy unijnej , ustawodawca wprowadza również zmiany w ustawie, które omawiamy na szkoleniu.


Program szkolenia

 

1.     Definicja brudnych pieniędzy przez pryzmat nieujawnionych źródeł przychodu z uwzględnieniem zmian w ordynacji podatkowej.

2.     Proceder prania pieniędzy na przykładach obrotu gospodarczego z uwzględnieniem wpłat gotówkowych.

3.     Omówienie i analiza ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, rozporządzeń oraz dyrektywy a także rekomendacji (m.in. FATF, Komitet Bazylejski, Grupa Wolfsberg) i metodologii (m.in. FATF, OECD).

o   Interpretacja ROZPORZĄDZENIA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2015/847, w szczególności w zakresie realizacji jej przepisów  przy wpłatach gotówkowych.

4.     Problematyka dotycząca kryminalizacji prania pieniędzy oraz przestępstw bazowych na gruncie IV Dyrektywy AML. Penalizacja w prawie polskim.

o   Ocena ryzyka w kontekście IV Dyrektywy AML. Przykłady matryc  ryzyka w kontekście kilku ich poziomów (niskie, średnie, wysokie,  nieakceptowalne)

5.     Zasady należytej staranności wobec klienta. Jak będziemy zmieniać środki bezpieczeństwa finansowego w polskim AML.

6.     Obowiązki jednostki w obliczu nowych przepisów , zakres wdrożenia instrukcji:

o   Obowiązki rejestracyjne:

    obowiązek rejestracji transakcji „ponadprogowych” oraz transakcji podejrzanych przeprowadzanych przez instytucję obowiązaną,

    obowiązek rejestrowania transakcji podejrzanych, nieprzeprowadzanych przez instytucję obowiązaną, lecz takich o których ten podmiot uzyskał informację,

    obowiązek raportowania o niemożności zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego,

    obowiązek raportowania w ramach procedury wstrzymania transakcji lub jej blokowania przez Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF).

o   Obowiązki analityczne:

    obowiązek bieżącej analizy przeprowadzanych transakcji,

    obowiązek analizy ryzyka generowanego przez każdego klienta,

o    Obowiązek stosowania środków bezpieczeństwa finansowego:

    obowiązek identyfikacji klienta i weryfikacji jego tożsamości na podstawie dokumentów lub informacji publicznie dostępnych,

    obowiązek podejmowania czynności, z zachowaniem należytej staranności, w celu identyfikacji beneficjenta rzeczywistego i weryfikacja jego tożsamości,

    obowiązek uzyskiwania informacji dotyczących celu i zamierzonego przez klienta charakteru stosunków gospodarczych,

    obowiązek bieżącego monitorowania „stosunków gospodarczych” z klientem,

7.     Beneficjent rzeczywisty- zmiany i nowe obowiązki jednostki. Omówienie tematu, również w zakresie dostępu do rejestrów i baz centralnych. Omówienie tematu i przekazane wskazówek dotyczących badania struktury udziałów w przypadkach różnych form organizacyjnych (od spółek z o o, po fundacje i fundusze). Wskazanie praktycznych rozwiązań.

8.     Zmiany przewidziane Dyrektywą:

o   poszerzenie katalogu instytucji obowiązanych

o   wprowadzenie definicji m.in.: grupy, relacji korespondenckich, podmiotu świadczącego usługi na rzecz trustów i spółek

o   modyfikacja definicji m.in.: beneficjenta rzeczywistego, osoby zajmującej eksponowane stanowisko polityczne (PEP)

o   wprowadzenie obowiązku dokonania oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu na poziomie krajowym

o   rozszerzenie obowiązku dokonania oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu na poziomie instytucji obowiązanej

o   zmiana zasad oceny systemów przeciwdziałania  prania pieniędzy i finansowania terroryzmu państw trzecich (odejście od listy tzw. „państw równoważnych”)

o   zmiany w procedurze stosowanie środków bezpieczeństwa finansowego przez instytucje obowiązane

o   wprowadzenie obowiązku posiadania procedur w zakresie prania pieniędzy i finansowania terroryzmu na poziomie grupy

o   wprowadzenie obowiązku utworzenie tzw. centralnych punktów kontaktowych dla niektórych kategorii instytucji obowiązanych

o   wprowadzenie rejestru informacji o beneficjentach rzeczywistych osób prawnych i innych podmiotów prawnych

o   wprowadzenie zakazu ujawniania informacji o analizie informacji na potrzeby przeciwdziałania prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

o   rozszerzenia katalogu sankcji nakładanych za naruszenia przez instytucje obowiązane obowiązków związanych z przeciwdziałaniem praniu pieniędzy i finansowaniem terroryzmu.

 

Prowadzący (prawnik , czołowy trener ogólnopolski z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy, były rzecznik dyscyplinarny w izbie skarbowej, specjalista w prawie podatkowym i dziedzinach pokrewnych, wieloletni praktyk skarbowości z 20-letnim doświadczeniem na stanowisku kierowniczym w izbie skarbowej , wykładowca akademicki)

Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń do nas!

Wybierz temat lub oddział SEKA S.A.

Infolinia
Infolinia

+48 22 517 88 88

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Dział handlowy
Dział handlowy

+48 22 517 88 66

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Białystok
Oddział Białystok

+48 85 871 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bielsko-Biała
Oddział Bielsko-Biała

+48 33 300 10 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bydgoszcz
Oddział Bydgoszcz

+48 52 522 57 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gorzów Wlkp.
Oddział Gorzów Wlkp.

+48 95 737 46 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Katowice
Oddział Katowice

+48 32 700 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kielce
Oddział Kielce

+48 41 230 98 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Koszalin
Oddział Koszalin

+48 94 721 42 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kraków
Oddział Kraków

+48 12 203 19 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Łódź
Oddział Łódź

+48 42 280 10 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Lublin
Oddział Lublin

+48 81 464 16 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Olsztyn
Oddział Olsztyn

+48 89 679 94 40

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Poznań
Oddział Poznań

+48 61 624 02 60

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Rzeszów
Oddział Rzeszów

+48 17 717 65 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Szczecin
Oddział Szczecin

+48 91 88 19 500

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Warszawa
Oddział Warszawa

+48 22 517 88 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Wrocław
Oddział Wrocław

+48 71 738 38 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline