CELE SZKOLENIA
• Umiejętność rozpoznawania zjawiska mobbingu
• Nabycie wiedzy i kompetencji w podejmowaniu działań zaradczych
• Zapoznanie się z metodami polubownego rozwiązania problemu bez wkraczania na drogę sądową
ADRESACI SZKOLENIA
• Prezesi, Dyrektorowie
• Kadra zarządzająca, kierownicy i managerowie
• Członkowie komisji antymobbingowej
• Pracownicy działu BHP i HR
• Przedstawiciele związków zawodowych
KORZYŚCI
• Uzyskanie praktycznej wiedzy nt. mobbingu
• Praktyczne zapoznanie się z tworzeniem procedury antymobbingowej
• Umiejętność różnicowania mobbingu od dyskryminacji i naruszenia dóbr osobistych
ZAKRES TEMATYCZNY
1. Co to jest mobbing? Identyfikowanie i rozpoznawanie w miejsu pracy
• Definicja w prawie polskim vs. inne kraje Unii Europejskiej
• Przykłady zachowań uznawanych za mobbing
• Co nie jest mobbingiem?
2. Prawne ujęcie mobbingu
• Mobbing w orzecznictwie Sądu Najwyższego i Trybunału Konstytucyjnego
• Statystyki spraw sądowych
• Czy łatwo jest wygrać sprawę o mobbing?
• Uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy
3. Zwalczanie mobbingu
• Kiedy wiadomo, że to już jest mobbing?
• Ofiara i świadek – co mogą zrobić? Możliwe działania.
4. Profilaktyka mobbingu. Obowiązki pracodawcy
• Wewnętrzna polityka antymobbingowa, ankiety, komisje antymobbingowe i inne narzędzia
• Procedura antymobbingowa
• Zapobieganie mobbingowi w zespołach pracowniczych