Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Od dłuższego czasu jesteśmy zachęcani do rezygnacji z samochodów prywatnych na rzecz komunikacji miejskiej. Takie rozwiązanie sprzyja ekologii i odkorkowuje miasta, ale czy idzie za tym poprawa komfortu dla pasażerów? Jakie jest narażenie pasażerów na drgania i hałas? Zapoznaj się z wynikami badań!

Najmniej niekorzystne pod względem narażenia na hałas warunki zarejestrowano w samochodach osobowych. W autobusach oraz tramwajach zarejestrowano znacznie wyższe wartości parametrów hałasu w przestrzeniach dla pasażerów.

Niespodziewanie okazało się jednak, że nowsza generacja tramwaju wcale nie oznacza niższego poziomu hałasu wewnątrz wagonu. Wyniki pomiarów w takim tramwaju były czasami wyższe od tych zmierzonych w autobusie z najstarszej generacji. Warto zauważyć jednak, że dopuszczalne ze względu na ochronę słuchu wartości hałasu nie zostały przekroczone w żadnym z badanych przypadków. Na dodatkową uwagę zasługuje kwestia bezpieczeństwa kobiet w ciąży w autobusach starszych typów, jak ukazany w artykule Jelcz M121MB. Wyniki pomiarów poziomu ekspozycji odniesionego do 8-godzinnego dobowego wymiaru czasu pracy, były bardzo zbliżone do dopuszczalnej wartości (różnica 2 dB). Należy zatem przeprowadzić większą liczbę badań w tym zakresie.

W przypadku hałasu trzeba mieć również na uwadze fakt, że niskie wartości poziomu ciśnienia akustycznego w kabinach samochodów osobowych, w porównaniu z pojazdami komunikacji miejskiej, występują głównie wtedy, gdy nie występują tam dodatkowe źródła hałasu, jak rozmowy między pasażerami czy włączone radio. W przeciwnym razie wartości te mogą być podobne, a niejednokrotnie nawet wyższe od wartości notowanych w autobusach.

Trzeba też pamiętać, że badania zostały przeprowadzone na jednej trasie i jedynie w kilku pojazdach, dlatego też wyniki nie mogą być uznane jako wartości reprezentatywne dla całych grup danych pojazdów. Nie ulega jednakże wątpliwości, że społeczeństwo powinno mieć większą świadomość zagrożeń drganiami i hałasem, których źródłem mogą być między innymi pojazdy, którymi codziennie się poruszamy.

 

Źródło: materiały CIOP i PIB

Skontaktuj się z nami:
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy
michal.sekunda@seka.pl

Zobacz też:

bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40 kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40