SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Orbis S.A.

Hotelarstwo w zgodzie z ekologią

Założyciele firmy w 1920 r. chcieli, żeby Orbis był „oknem na świat dla Polaków i bramą gościnnie otwartą dla przybyszów”. Nadal realizujemy tę misję.

Rozmowa z Ireneuszem Węgłowskim, wiceprezesem zarządu Orbis S.A.

Rozmawiał: Maciej Mazerant / Magazyn SEKA

Marka Orbis znana jest Polakom od dziesięciole – ci. W tym okresie przechodziła liczne zmiany, aż do dzisiaj, kiedy stała się liderem polskiej branży hotelarskiej. Gdzie tkwi klucz do sukcesu takiego przedsięwzięcia?
Pomimo prawie stu lat istnienia nasza firma jest ciągle młoda i dynamiczna, otwarta i gotowa do zmian – wychodzi naprzeciw potrzebom ludzi, ewoluuje – to jest nasza recepta na sukces. Założy – ciele firmy w 1920 r. chcieli, żeby Orbis był „oknem na świat dla Polaków i bramą gościnnie otwartą dla przybyszów”. Nadal realizujemy tę misję.
Zrównoważony rozwój, w tym ochrona środowiska, stają się elementami strategicznego zarządzania firmą. Jaką rolę w Państwa sukcesie odgrywa dbałość o środowisko naturalne?

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR), zwana też zrównoważonym rozwojem, jest ważną częścią strategii działania Orbisu i Accoru – naszego partnera strategicznego. Cele i obowiązania na rzecz ludzi (EGO) i środowiska naturalnego (ECO) zostały zawarte w programie Planet 21, który jest realizowany przez hotele Grupy Accor w 92 krajach. Program grupuje w 7 kategoriach (filarach) 21 zobowiązań na rzecz środowiska (natura, innowacyjność, dwutlenek węgla) i społeczeństwa (zdrowie, zatrudnienie, dialog, społeczność lokalna). Przykładowe cele to szkolenia dla pracowników hoteli z zakresu zapobiegania chorobom cywilizacyjnym, promowanie dobrze zbilansowanych posiłków, stosowanie ekologicznych produktów czy ograniczenie zużycia wody i energii.

Sytuacja gospodarcza i społeczna w Polsce i na świecie dynamicznie się zmienia. Firmy stają przed licznymi wyzwaniami, które determinują ich rozwój bądź klęskę. Czy opłaca się inwestowanie w działania proekologiczne? Na czym one polegają i jakich nakładów finansowych wymagają?

W branży hotelowej warto inwestować w rozwiązania proekologiczne, w dłuższej perspektywie pięciu, dziesięciu i więcej lat – poniesione nakłady zwykle zwracają się z nawiązką (np. poprzez obniżenie kosztów eksploatacji). Podobnie jak przy każdej decyzji inwestycyjnej potrzebne są analizy i obliczenia tzw. ROI (zwrotu z inwestycji). Każdego roku modernizujemy nasze hotele zgodnie z przyjętym planem, wymieniamy instalacje, urządzenia, wyposażenie na nowocześniejsze, bardziej efektywne i przyjazne środowisku, posiadające wymagane certyfikaty i zaświadczenia. W 2014 r. na realizację projektów modernizacyjnych przeznaczyliśmy 112 milionów złotych. Idziemy jeszcze dalej – w 2015 r. rozpoczeliśmymy budowę pierwszego „zielonego” hotelu w Grupie Orbis. Dwustupokojowy Mercure Kraków Centrum powstał zgodnie z wymaganiami certyfikatu BREEAM.

Na przykładzie Państwa firmy widać, iż budowanie relacji z pracownikami czy klientami z wykorzystaniem działań proekologicznych jest możliwe. Ciekawym przykładem takiej akcji jest program „Plant for the Planet”. Czego dotyczy ta inicjatywa?

Program „Plant for the Planet”, który wkrótce rozpoczniemy w naszych hotelach, angażuje gości i pracowników. Ma na celu redukcję zużycia wody i detergentów, a przez to ograniczenie negatywnego wpływu na środowisko, dzięki zmniejszeniu częstotliwości wymiany ręczników. Goście mogą ponownie wykorzystywać ręczniki, jeśli zostają w hotelu dłużej niż jedną dobę. Połowa oszczędności uzyskanych tym sposobem jest przeznaczana na finansowanie projektów ponownego zalesiania oraz agroleśnictwa. Dzięki temu pomagamy chronić ekosystemy oraz wspieramy lokalne społeczności. Program „PfP” jest realizowany przez ponad 1500 hoteli Accor. Posadzono już 4 mln drzew w 21 krajach świata.

Jakie mają Państwo plany na przyszłość w związku z budowaniem grupy w oparciu o narzędzia, procedury, programy proekologiczne oraz ideę zrównoważonego rozwoju?

Zgodnie z przyjętą strategią będziemy kontynuować rozpoczęte działania i inicjować nowe. Planujemy kolejne edycje projektu społecznego „Accordeon Samodzielności”, który niesie pomoc młodym ludziom w trudnej sytuacji życiowej, w wejściu na rynek pracy poprzez specjalny program rozwoju osobistego i staży zawodowych. Chcielibyśmy też, żeby kolejne hotele naszej grupy potwierdzały swoje zaangażowanie w kwestie zrównoważonego rozwoju uzyskaniem certyfikatu środowiskowego ISO 14001.


Ireneusz Węgłowski, wiceprezes zarządu Orbis S.A.

Więcej dobrych praktyk w Magazynie SEKA

Zobacz także: