O FIRMIE
Skontaktuj się
-
Michał Sekunda
Dyrektor handlowy -
22 517 88 66
-
michal.sekunda@seka.pl
- Formularz kontaktowy
Izba Gospodarcza – WODOCIĄGI POLSKIE
Zarządzanie kryzysowe
Każde przedsiębiorstwo powinno być przygotowane na niespodziewane
zjawiska, powinno prowadzić analizę ryzyka, wiedzieć jak reagować.
Rozmowa z dr inż.Klarą Ramm – Członkiem Zarządu EUREAU (European federation of national associations of water services) i Przewodnicząca komitetu EurEau ds. organizacji i ekonomii sektora
ROZMAWIAŁ: Maciej Mazerant / Magazyn SEKA
Czym jest zarządzanie kryzysowe i kiedy o nim mówimy w przypadku przedsiębiorstw z branży wodociagowo-kanalizacyjnej?
Przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne są niestety podatne na sytuacje kryzysowe, ze względu na ich istotną dla funkcjonowania społeczeństw infrastrukturę, szczególnie system zaopatrzenia w wodę. Zarządzanie kryzysowe koncentruje się więc głównie na dwóch rodzajach zdarzeń: pierwsza grupa to wszelkie zagrożenia ze strony środowiska naturalnego (susze, powodzie, gwałtowne zjawiska atmosferyczne) oraz innych interesariuszy z tego środowiska korzystających – rolnictwa (zanieczyszczenia wód pestycydami, biocydami), przemysłu (źle oczyszczone ścieki przemysłowe); druga grupa zdarzeń związana jest z działaniem umyślnym człowieka (sabotaż, terroryzm), lub nieumyślnym wynikającym np. z niewiedzy, chociażby złego przygotowania do pracy pracownika wodociągów, który popełnia poważny błąd zakłócając pracę systemu. Zarządzanie kryzysowe polega więc na umiejętności reagowania na takie zdarzenia, które mogą spowodować szkodę dla środowiska i ludzi. Wymaga wiedzy o możliwych zagrożeniach, ale również ryzyku, tak aby koncentrować się na sytuacjach o najwyższym ryzyku (wysokie prawdopodobieństwo, wysokie szkody).
Kto (wybrana osoba, zespół) z przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego powinien być przygotowany do działania w sytuacji kryzysowej i jak powinien być do tego przygotwany?
W przedsiębiorstwach funkcjonują zespoły zarządzania kryzysowego zazwyczaj złożone z przedstawicieli komórek eksploatacyjnych, ale również zarządczych. Na czele takiego zespołu zazwyczaj stoi prezes zarządu, co świadczy o wysokiej randze zagadnienia. W zasadzie szkoleniami i budowaniem świadomości powinni być objęci wszyscy, choć w różnym stopniu. Co innego osoba pracująca w biurze, która powinna znać zasady ewakuacji i wiedzieć do kogo zadzwonić. Co innego pracownik chlorowni, którego wiedza powinna być dużo szersza.
Huragany, powodzie, trzęsienia ziemi, zamachy, awarie wszystko to może się zdarzyć. Jak dbać o bezpieczeństwo tak ważnej infrastruktury jaką jest ta wodociągowo-kanalizacyjna?
Każde przedsiębiorstwo powinno być przygotowane na takie niespodziewane zjawiska. Powinno prowadzić analizę ryzyka, wiedzieć jak reagować. W praktyce wygląda to niestety różnie, choć rozmawiamy o tym dużo więcej niż przed laty, świadomość rośnie. Duże miasta mają zazwyczaj łatwiejszy dostęp do wiedzy i doświadczonych specjalistów, niż małe. Bardzo wiele mówi się obecnie o bezpieczeństwie zdrowotnym wody, mniej o niezawodności infrastruktury w przypadku umyślnego lub losowego uszkodzenia. Coraz więcej mówi się o tym problemie w Unii Europejskiej, w kontekście terroryzmu, a także gotowości cywilnej.
Jak powinna wyglądać współpraca pracowników przedsiębiorstw z tej branży ze wszystkimi służbami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo?
Niektóre kwestie są zdefiniowane, chociażby prawnie, funkcjonują zespoły zarządzania kryzysowego w gminach i bez względu na ich wielkość przedsiębiorstwa są gotowe do współpracy z władzami samorządów. Żadne regulacje nie zastąpią międzyludzkich kontaktów. Z drugiej strony wiedzy wciąż brakuje i takie firmy jak Państwa stają się bardzo ważne w budowaniu świadomości.
W jaki sposób wyszkolić zespół aby skutecznie reagował w sytuacjach kryzysowych? Jaka wiedza jest niezbędna? Czy jest możliwe uczenie się w praktyce?
Teoria jest potrzebna, ale uważam, że uczenie się w praktyce jest sposobem równie dobrym, gdyż pozostaje w umyśle na dużej. Myślę, że pracownicy wodociągów na pewno wzięliby udział w studium jakiegoś przypadku, czy grze strategicznej.
Czy są na świecie modelowe rozwiązania dot. tego typu działań z których można korzystać? Ewentualnie na kim można się wzorować wprowadzając procedury i rozwiązania w tym zakresie w Polsce?
W Polsce członkowie Izby Gospodarczej Wodociągi Polskie znają prawodawstwo, normy, które pomagają nam zrozumieć i wdrożyć pewne rozwiązania. Dzielimy się nimi w międzynarodowej organizacji branżowej, jaką jest EurEau. EurEau podjęła już współpracę z NATO w tym zakresie. Dywizja Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, zajmująca się gotowością cywilną zaprosiła europejskie organizacje branżowe do współpracy. Pod koniec zeszłego roku dyskutowano zagadnienia związane z odpornością na zdarzenia kryzysowe, szczególnie tych rodzajów systemów, które są najważniejsze w kontekście gotowości obywateli. Tradycyjna współpraca 28 członków NATO opiera się na wojsku, ale w ostatnich 10-15 latach rośnie znaczenie obronności cywilnej.
dr inż.Klara Ramm
Członek Zarządu EUREAU
(European federation of national associations of water services)
i Przewodnicząca komitetu EurEau ds. organizacji i ekonomii sektora