Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Praca przy komputerze, jak każda inna, również może być uciążliwa, a na pewno jest męcząca. Długie siedzenie w jednej pozycji powoduje bóle kręgosłupa, a od długotrwałego wpatrywania się w monitor – męczą się oczy. Dlatego, aby zredukować te czynniki związane z pracą z komputerem, należy pamiętać o zasadzie „3 B” (blink – mruganie, break – przerwa i breath – oddychanie).

Blink

Mruganie oczyszcza i nawilża oczy. Praca z komputerem jest intensywną pracą wzrokową, w czasie której powierzchnia oka może się przesuszać. Częste mruganie i stosowanie kropli nawilżających zwiększa komfort narządu wzroku. Warto nauczyć się mrugania za każdym razem, gdy wzrok dociera do brzegu monitora. Dobrze jest też często przymykać powieki, co relaksuje oczy.

Break

Przerwy należy robić często i w ich czasie przenosić wzrok na odległe obiekty, np. wyglądać przez okno. Popularna jest też reguła 20–20–20, czyli co 20 min należy zrobić 20-sekundową przerwę i patrzeć na obiekt oddalony o 20 stóp (ok. 6 m).

Te 20-sekundowe przerwy powinno się traktować jako dodatkowe, oprócz co najmniej 5-minutowych przerw po każdej godzinie pracy. W przerwie od pracy z komputerem nie należy obciążać wzroku (np. czytać), ale zrelaksować się, np. wykonaniem kilku ćwiczeń. Dobrze jest zmienić pozycję ciała, pospacerować, przewietrzyć pomieszczenie. Trzeba również pamiętać, że oglądanie telewizji, korzystanie ze smartfona czy tabletu to także czynności obciążające wzrok – ich negatywny wpływ może się sumować.

Breath

Oddychanie jest czynnością spontaniczną, ale w pewnym zakresie zależną od woli. W sytuacjach stresujących często dochodzi do wstrzymywania oddechu, co ma negatywny wpływ na pracę mięśni, również akomodacyjnych. Z kolei regularny i spokojny oddech działa relaksująco. Warto praktykować ćwiczenia oddechowe – instrukcje ich wykonywania można znaleźć w internecie. Przed praktyką należy wywietrzyć pokój, co zwiększy efektywność ćwiczeń.

Źródło: „Fizjologiczne i ergonomiczne aspekty organizacji pracy zdalnej ze szczególnym uwzględnieniem pracowników starszych”, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera

 

edukacja bhp


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA