Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Coraz więcej czynności w zawodowych wykonujemy w pozycji siedzącej. Wygodna z pozoru praca to zmora dla naszego organizmu. Najczęściej praca siedząca kojarzona jest z dolegliwościami układu mięśniowo-szkieletowego, tymczasem może ona powodować również inne bardzo poważne schorzenia takie jak: rak, cukrzyca i choroby serca. Na szczęście odpowiednia dawka aktywności może ograniczyć ryzyko tych dolegliwości.

Jak ograniczać negatywne skutki pracy siedzącej

Stanowisko pracy

Podstawową obroną jest jak zwykle świadomość problemu. Pozornie praca siedząca nie wymaga wysiłku tak jednak nie jest. Objawy zbyt długiego pozostawania w pozycji siedzącej to bóle pleców, puchnięcie kolan, mrowienie i drętwienie. W dłuższym okresie może dojść do zmian zwyrodnieniowych stawów, kręgosłupa i powstawania żylaków.

Wśród pracodawców i pracowników wzrasta świadomość, że wiele krwi  problemów związanych z pozycją siedzącą można uniknąć stosując się do zasad ergonomii. Znacznie gorzej jest ze stosowaniem się do zasad utrzymania odpowiedniej postawy. Przypomnijmy więc:

  • ciężar ciała powinien spoczywać na pośladkach,
  • kolana powinny być zgięte pod kontem 90-110° lekko poniżej poziomu bioder a stopy powinny spoczywać na podłodze,
  • nie należy przyjmować pozycji takich takich jak zakładanie nogi na nogę czy też splatać nóg, gdyż  pogarsza to krążenie krwi.

Co jakiś czas warto zmieniać położenie nóg poprzez ustawienie ich pod kątem innym niż 90, uniesienie ich do góry, naprzemienne poruszanie stopami, prostowanie, opieranie się na piętach i poruszanie czubkami palców stóp do góry i do dołu.

Organizacja pracy – aktywność

Siedzący tryb życia zwiększa ryzyko chorób powodujących przedwczesne zgony i pogorszenie jakości życia.

Częste zmiany pozycji ciała, mikro przerwy przeznaczone na ćwiczenia rozciągające a przede wszystkim pięciominutowe przerwy co 40-50 minut przeznaczone na ćwiczenia fizyczne czy po prostu na krótki spacer niwelują negatywne skutki pracy siedzącej.

  • Warto zadbać by wykonywana praca wiązała się z ruchem czyli np. ograniczyć kontakty ze współpracownikami na drodze telefonicznej czy mailowej na rzecz kontaktów osobistych.
  • Wiele firm organizuje tzw. rest roomy – warto z nich korzystać by wypocząć w innej pozycji niż siedząca.
  • Warto przystosować stanowisko pracy tak by przynajmniej w części wykonywać pracę w pozycji stojącej.

Poza godzinami pracy

Ważnym czynnikiem jest spędzanie czasu wolnego w sposób aktywny. Pamiętaj czas spędzony w pozycji siedzącej w pracy i poza nią sumuje się. Jeżeli spędzasz w pozycji siedzącej więcej niż 11 godzin dziennie to Twoje szanse na zachorowanie na raka wzrastają o 20% a choroby układu sercowo-naczyniowego o 30%.

NAJBLIŻSZE SZKOLENIA BHP.



edukacja bhp

Zapytaj o współpracę w zakresie kompleksowego zapewnienia bezpieczeństwa w Twojej firmie, skontaktuj się teraz z Michałem Sekundą Dyrektorem handlowym SEKA S.A. tel.: 22 517 88 66 | e-mail: michal.sekunda@seka.pl


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA

Zobacz więcej