Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

O szkodliwości siedzenia napisano już niejeden poradnik i praktycznie każdy fizjoterapeuta zwraca na to uwagę podczas wizyt, porad i rehabilitacji. Nie bez powodu też w Kodeksie pracy jak i Rozporządzeniu bhp są zawarte przepisy o ergonomii stanowiska pracy. Obecne czasy poniekąd zmuszają każdego pracownika do spędzania wielu godzin w pozycji siedzącej, jak więc temu zaradzić?

Tytuł tego tekstu jest przewrotny, bowiem siedzenie w rzeczywistości jest konieczne, czasami niezbędne i wymagane, np. w przypadku prac fizycznych. Jednakże biorąc pod uwagę prace biurowe i spędzanie wielu godzin, czasami całego dnia przy biurku w pozycji siedzącej – jest niekorzystne dla organizmu. Należy więc uczyć się siedzieć poprawnie i rozwijać tę naukę bezustannie.

Trzy złote zasady siedzenia

Zawsze, bez względu na to, gdzie siadamy, należy postępować według tych trzech zasad:

  1. Siedząc, utrzymywać kręgosłup w neutralnej pozycji. W tym celu najlepiej całkowicie zignorować oparcie oraz podłokietniki i siedzieć na krawędzi krzesła. Należy usiąść tak, by na siedzisku krzesła znajdowała się wyłącznie krawędź pośladków. Rozstaw kolan powinien lekko wykraczać poza szerokość bioder, co tworzy trochę rotacji w biodrach i stabilizuje całą postawę. Ten sposób niesie ze sobą dwie niekwestionowane korzyści:
  • sprawia, że mimowolnie usztywniamy tułów, dzięki czemu lepiej wspieramy kręgosłup,
  • nie obciążamy kości udowych oraz położonych w tylnej części ud mięśni i ścięgien.
  1. Co 20-30 min wstać i poruszać się. W tym celu można wykonać kilka ćwiczeń mobilizujących i rozluźniających mięśnie. Ciągłe zmiany pozycji podczas siedzenia to dobry sposób na poprawę krążenia krwi w zastałych miejscach. Regularne wstawanie (najlepiej co 20 min) pomoże zniwelować skutki długotrwałego siedzenia. Jeżeli dodamy do tego jeszcze trochę ruchu, np. kilkuminutowy spacer wokół biura, korzyści staną się jeszcze większe.
  2. Każdego dnia przez 10-15 min wykonywać ćwiczenia wzmacniające i mobilizujące całe ciało. To pomoże nie tylko wzmocnić kręgosłup, ale też pozytywnie wpłynie na cały organizm.

Na podstawie książki „Skazany na biurko. Postaw się siedzącemu światu”, Kelly Starret

bhp online


Zobacz też:
bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40
kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40

 

 

Zapraszamy do odwiedzenia: Facebook | LinkedIn | YouTube | Twitter | Google | Magazyn SEKA