Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Rzeczywistość wirtualna (VR) pozwala odizolować niemal zupełnie uczestników szkolenia od świata realnego i przenieść ich do świata generowanego przez komputer. Dzięki technologii 3D możliwe jest odwzorowanie sytuacji, które mogłyby być niebezpieczne lub trudne do zasymulowania w inny sposób. W efekcie uczestnicy szkolenia mogą zmierzyć się z praktycznymi wyzwaniami, co nie było by możliwe przy zastosowaniu klasycznej metodyki.

 

Realne wyzwania w wirtualnym świecie

Najważniejsze korzyści z zastosowania technologii VR w szkoleniach to:
• wysoki poziom realizmu,
• możliwość generowania różnych scenariuszy sytuacyjnych,
• osoba szkolona może przekonać się o skutkach popełnionych błędów,
• możliwość wyrobienia sobie prawidłowych nawyków.
• przyspieszenie procesu szkolenia,
• obniżenie kosztów szkolenia,
• poprawienie skuteczności szkolenia,
• uatrakcyjnienie formy i przebiegu szkolenia,
• sprzyjanie rozwijaniu tzw. pamięci mięśniowej, co pozwala na lepsze przygotowanie się do sytuacji w świecie rzeczywistym
• umożliwienie przekazania „wiedzy ukrytej”, czyli wiedzy, która wynika z doświadczenia.

Jak działa technologia VR

Podstawowym elementem systemu są gogle. Zapewniają one możliwość przestrzennego widzenia generowanego przez komputer trójwymiarowego obrazu i odbioru umieszczonych w wirtualnej przestrzeni dźwięków. Wrażenie „zanurzenia” w wirtualnym świecie uzyskiwane jest dzięki temu, że ekran HMD (Head Mounted Display) znajdują się zawsze przed oczami uczestnika szkolenia, niezależnie od ruchów jego głowy. Wyświetlany przez HMD obraz musi uwzględniać te ruchy, są więc one rejestrowane przez komputer przy pomocy urządzenia zwanego systemem śledzenia.

Najbardziej zaawansowanym urządzeniem umożliwiającym interakcje z generowaną przez komputer wirtualnym środowiskiem są rękawice umożliwiające rejestrowanie ruchów palców i położenia dłoni w przestrzeni, dzięki czemu możliwe jest odtworzenie w wirtualnym świecie ruchów takich jak chwytanie, a tym samym podnoszenie i przemieszczanie wirtualnych przedmiotów. Pozwala to na wyrobienie pamięci mięśniowej, co lepiej przygotowuje do sytuacji w świecie rzeczywistym.

„…według badań przeprowadzonych w 2010 w Iowa State University, studenci szkoleni z wykorzystaniem technik rzeczywistości wirtualnej mieli od 30 do 40 % więcej szans na uzyskanie profesjonalnego certyfikatu spawacza niż ci, którzy byli szkoleni wyłącznie z wykorzystaniem tradycyjnych metod (New York Times (2012)”

Źródło: materiały CIOP – PIB
https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/appmanager/ciop/pl?_nfpb=true&_pageLabel=P62000286611651046242820

Zobacz też:

bhp i ppoz seka sa 100x40szkolenia zawodowe seka sa 100x40prawo pracy i ubezpieczen spolecznych seka sa 100x40kursy komputerowe seka sa 100x40pierwsza pomoc seka sa 100x40ochrona srodowiska seka sa 100x40rekrutacje i zatrudnienie seka sa 100x40szkolenia miekkie seka sa 100x40 kursy metodyczne seka sa 100x40srodki ochrony roslin seka sa 100x40rachunkowosc i finanse seka sa 100x40prawo zamowien publicznych seka sa 100x40