Nowe przepisy dotyczące potwierdzania odbycia szkoleń BHP - od 12 grudnia 2025

theres-no-margin-for-error-in-co

Od 12 grudnia 2025 roku wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące szkoleń bhp. Od tego dnia obowiązują przepisy wynikające z Rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 listopada 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2025 r. poz. 1640). 


Co zmienia rozporządzenie? 

Zgodnie z nowymi przepisami od 12 grudnia 2025 roku będzie możliwe potwierdzenie odbycia przez pracownika szkolenia wstępnego bhp w postaci elektronicznej. Do tej pory była wymagana pisemna forma potwierdzenia, co oznaczało złożenie własnoręcznego podpisu na papierowym dokumencie. 

Nie znaczy to jednak, że możliwość pisemnego potwierdzenia znika. Odtąd pracownik może potwierdzić odbycie instruktażu ogólnego i stanowiskowego w postaci papierowej lub elektronicznej.

Takie samo elektroniczne potwierdzenie może złożyć kierownik, dokumentując w ten sposób odbycie instruktażu stanowiskowego i dopuszczenie pracownika do pracy.

„Odbycie instruktażu ogólnego oraz instruktażu stanowiskowego, a także przeprowadzenie instruktażu stanowiskowego oraz dopuszczenie pracownika do wykonywania pracy na określonym stanowisku odpowiednio pracownik oraz kierownik komórki organizacyjnej potwierdzają w postaci papierowej lub elektronicznej” – czytamy w rozporządzeniu. 


Nowe obowiązki dokumentacyjne dla pracodawcy

Z związku z wprowadzeniem możliwości potwierdzenia elektronicznego pracodawca jest zobowiązany wprowadzić do karty szkolenia adnotację w miejscu przeznaczonym na podpis pracownika lub kierownika, że odbycie szkolenia zostało potwierdzone w postaci elektronicznej. 

Ponadto do karty szkolenia wstępnego należy dołączyć dokument bądź dokumenty w postaci elektronicznej potwierdzające odbycie szkolenia, lub ich odwzorowanie, czyli wydruk dokumentu elektronicznego. 

Dokumentację obejmującą kartę szkolenia wraz z dołączonymi dokumentami należy przechowywać w aktach osobowych pracownika.


Cel nowelizacji

Nowelizacja została wprowadzona w ramach działań deregulacyjnych, które mają uprościć zbędne formalności w prawie pracy oraz dostosować przepisy do aktualnych realiów komunikacji cyfrowej. 

 

Pobierz najnowsze wydanie magazynu SEKA
Zobacz także
Wyszukiwarka szkoleń

Znajdź szkolenie


Nadchodzące szkolenia
PL EN