Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

AMREST

AMREST - Quick service & casual dining

logo-amrestZgodnie z kluczowymi wartościami firmy podchodzimy odpowiedzialnie do powierzonych zadań, a dzięki unikatowej kulturze bring fun to life wychodzimy poza utarte schematy i potrafimy dobrze się bawić, bo wszystko co robimy, wynika z pasji.

Rozmowa z Magdaleną Newlaczyl, głównym specjalistą ds. BHP AmRest.

Rozmawiał: Maciej Mazerant / Magazyn SEKA

zdjęcia: dzięki uprzejmości AmRest

 

AmRest to międzynarodowa firma, która prowadzi blisko 850 restauracji w 12 krajach, więc jest największą niezależną organizacją odpowiedzialną za sieć gastronomiczną w Środkowo-Wschodniej i Zachodniej Europie, Rosji oraz Chinach...

kfc-sogood-vector-logoAmRest na rynku polskim jest właścicielem wyśmienitych marek, takich jak KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks. Obecnie AmRest w Polsce zarządza blisko 300 restauracjami w segmencie restauracji szybkiej obsługi (quick service restaurants) i restauracjami z obsługą kelnerską (casual dining restaurants) oraz około 50 kawiarniami. Organizacja daje pracę tysiącom ludzi – to bardzo imponujące wyniki!

Z mojej perspektywy to przede wszystkim ogromna odpowiedzialność za zdrowie i życie pracowników, którzy są przecież największą wartością firmy. Jak wygląda zarządzanie bezpieczeństwem w tak dużej organizacji?

SBX_logo_vert_ck_noweAby zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy, organizujemy stanowiska z zastosowaniem wszystkich innowacyjnych rozwiązań technologicznych. Mam na myśli nowoczesne urządzenia, środki utrzymania czystości, ale również systemy szkoleń, procedury i standardy. Według mnie sprawne zarządzanie bezpieczeństwem to z jednej strony właściwa organizacja stanowiska pracy, , z drugiej szkolenia, nadzór i wsparcie. Zarządzanie bezpieczeństwem i higieną pracy w blisko 350 restauracjach i kawiarniach na terenie Polski jest sporym wyzwaniem i nie byłoby to możliwe bez współpracy z inspektorami terenowymi. To właśnie oni są pierwszą linią wsparcia dla pracowników, a dla mnie bezcennym źródłem informacji. Zgodnie z naczelnymi wartościami firmy, podchodzimy odpowiedzialnie do powierzonych zadań, a dzięki unikatowej kulturze bring fun to life wychodzimy poza utarte schematy i potrafimy dobrze się bawić, bo wszystko co robimy, wynika z pasji.

Bezpieczeństwo i higiena pracy to narzucony przez prawo obowiązek każdego przedsiębiorcy. Czy AmRest wdraża dodatkowo własne standardy, dopasowane do specyfiki branży, w której funkcjonuje?

KFC_DTWłaściwie bhp to cała masa przepisów, które musimy przełożyć na proste i zrozumiałe informacje, tak aby były użyteczne i ułatwiały pracownikowi codzienne funkcjonowanie w firmie. Jeśli weźmiemy pod uwagę dynamikę pracy w gastronomii, młody zespół i choćby tempo zmian technologicznych to sporym wyzwaniem jest przełożenie przepisów na materiały wewnętrzne w sposób na tyle interesujący dla młodego pracownika, aby przyniosły zamierzony skutek. Dostosowując formę materiałów szkoleniowych do potrzeb młodego pokolenia, coraz częściej sięgamy po e-learning, gry, quizy, newslettery w wersji on-line czy plakaty i ulotki. Tworzenie takich innowacyjnych szkoleń i materiałów wymaga nie tylko środków finansowych, ale również zaangażowania wielu osób. Jednak jeśli pracodawca jest świadomy korzyści biznesowych płynących z poprawy bezpieczeństwa w firmie, np. z ograniczenia liczby wypadków, to wie, że taka inwestycja w bezpieczeństwo szybko się zwróci a dodatkowym zyskiem będzie polepszenie wizerunku firmy. Uważam, że opracowanie własnych wewnętrznych standardów, instrukcji i procedur jest niezbędne w każdej organizacji. Jeśli podejmiemy ten wysiłek i stworzymy dobry, ciekawy produkt końcowy, który trafi do pracowników, to będzie skutkowało wzrostem ich świadomości. Kolejne tradycyjne, nudne szkolenia, na których są recytowane przepisy, nic nie dają, dlatego wychodzenie poza utarte schematy jest ważnym krokiem w zmianie podejścia do bhp.

Kto dba o bezpieczeństwo i higienę pracy w firmie z branży gastronomicznej i jak powinien się do tego przygotować.

Uważam, że o bezpieczeństwo i higienę pracy powinien dbać każdy, bo tylko wtedy możemy skutecznie wpłynąć na zmianę świadomości. Wiele standardów i procedur powstało właśnie dzięki pracownikom naszych restauracji i kawiarni. To dzięki wyjątkowej kulturze firmy, w której nie ma blokad komunikacyjnych, każdy pracownik może swobodnie przekazywać swoje uwagi, pomysły czy dawać nam informację zwrotną o działaniach, które podejmujemy. Myślę, że jest to bardzo istotne, aby w projekty dotyczące bezpieczeństwa pracy angażować pracowników na różnych poziomach organizacji, bo wtedy czują się współodpowiedzialni nie tylko za jeden materiał szkoleniowy, ale za bezpieczeństwo w miejscu zatrudnienia. Oczywiście zgodnie z obowiązującymi przepisami to pracodawca ponosi odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w firmie, ale kształtowanie kultury bezpieczeństwa polega również na angażowaniu pracowników ze wszystkich szczebli organizacji w tematy związane z bezpieczeństwem i higieną pracy. Kadra kierownicza na pewno jest przykładem, więc każda osoba kierująca pracownikami, poza znajomością wszystkich wewnątrzorganizacyjnych standardów, powinna posiadać wiedzę z zakresu technicznego bezpieczeństwa pracy, obowiązujących zasad higienicznych (m.in. zasady dobrej praktyki higienicznej GHP – good hygiene practice) oraz dobrej praktyki produkcyjnej (GMP – good manufacturing practice), które są podstawą systemu HACCP. Warto przypomnieć, że HACCP jest systemowym postępowaniem mającym na celu identyfikację i oszacowanie skali zagrożeń bezpieczeństwa żywności, z punktu widzenia jej jakości zdrowotnej oraz ryzyka wystąpienia tych zagrożeń na wszystkich etapach produkcji i dystrybucji. Jest to również system mający na celu określenie metod ograniczania niebezpiecznych sytuacji, czyli polega na identyfikacji wszystkich potencjalnych zagrożeń, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia pracownika czy konsumenta, i które mogą wystąpić w trakcie produkcji lub w obrocie żywnością. Takie przygotowanie i wiedzę powinna mieć każda osoba kierująca pracownikami w gastronomii, tylko wtedy możemy być spokojni o higienę i jakość żywności.

Starbucks

Czy zaobserwowała Pani zmiany w standardach bezpieczeństwa i higieny pracy w branży gastronomicznej na przełomie ostatnich lat?

Z perspektywy ostatnich 8 lat mojej pracy w branży obserwuję wyraźną zmianę mentalności dotyczącej bezpieczeństwa, zarówno wśród kadry kierowniczej, jak i pracowników. Standardy bezpieczeństwa w firmie mogą się zmienić tylko wtedy, kiedy będzie wzrastała świadomość pracowników – tworzenie masy sztucznych zapisów, procedur, których nikt nie rozumie, nie bierze na serio i w efekcie nie przestrzega, mija się z celem. Budowanie kultury bezpieczeństwa i poszerzanie świadomości pracowników w kontekście bhp jest niezwykle ważne w gastronomii i wymaga czasu, środków. Jednak inwestycja w bezpieczeństwo przekłada się bezpośrednio na jakość pracy, szczególnie w restauracjach i kawiarniach, gdzie pracownicy są narażeni na różne zagrożenia. Ograniczenie sytuacji niebezpiecznych i wypadków przez eliminację zagrożeń jest naszym priorytetem.

Jak bardzo różnią się zasady bhp w dużej i małej restauracji?

W dużych organizacjach zasady bhp są ustalone indywidualnie dla każdej marki i bez względu na wielkość obiektu powinny być jednakowo przestrzegane na terenie całego kraju. Świetnym przykładem jest nasza firma AmRest (w Polsce – KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks). Każda marka to inny typ restauracji, oferujący klientom odmienny produkt, a co za tym idzie w każdej obowiązuje zupełnie inny proces produkcyjny, inne urządzenia, charakter pracy i zagrożenia. Najważniejsze jest, aby w obrębie jednej marki wszystkie restauracje na terenie całej Polski przestrzegały tych samych standardów, instrukcji, żeby pracownikom zapewnić jednakowy standard szkoleń. Dzięki wiedzy, którą posiadamy i takiemu globalnemu spojrzeniu na daną markę z pozycji centrali firmy, możemy wprowadzić procedury bezpieczeństwa, które będą przestrzegane przez każdą restaurację jednakowo, bez względu na jej wielkość.

Dziękuję za rozmowę.

Więcej dobrych praktyk w Magazynie SEKA

Zobacz także:

Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń do nas!

Wybierz temat lub oddział SEKA S.A.

Infolinia
Infolinia

+48 22 517 88 88

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Dział handlowy
Dział handlowy

+48 22 517 88 66

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Białystok
Oddział Białystok

+48 85 871 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bielsko-Biała
Oddział Bielsko-Biała

+48 33 300 10 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bydgoszcz
Oddział Bydgoszcz

+48 52 522 57 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gorzów Wlkp.
Oddział Gorzów Wlkp.

+48 95 737 46 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Katowice
Oddział Katowice

+48 32 700 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kielce
Oddział Kielce

+48 41 230 98 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Koszalin
Oddział Koszalin

+48 94 721 42 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kraków
Oddział Kraków

+48 12 203 19 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Łódź
Oddział Łódź

+48 42 280 10 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Lublin
Oddział Lublin

+48 81 464 16 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Olsztyn
Oddział Olsztyn

+48 89 679 94 40

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Poznań
Oddział Poznań

+48 61 624 02 60

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Rzeszów
Oddział Rzeszów

+48 17 717 65 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Szczecin
Oddział Szczecin

+48 91 88 19 500

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Warszawa
Oddział Warszawa

+48 22 517 88 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Wrocław
Oddział Wrocław

+48 71 738 38 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline