Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Rozwój systemów energetycznych dla sektora e-samochodów, będącego w ostatnich latach kluczowym obszarem dla producentów i dostawców pojazdów, napędza elektromobilność. Warto podkreślić fakt, że „pożary są rzeczą nieuniknioną” ich ryzyko będzie zawsze występowało. Kluczowe w tym względzie okazuje się edukowanie służb, które będą stawiały czoła wyzwaniom zarówno w gaszeniu pożarów, jak i procedowaniu wymagań technicznych.

mgr inż. EDWARD PRUSKI DYREKTOR TiB
mgr inż. TOMASZ WIŚNIEWSKI

Do końca listopada 2022 r.liczba samochodów elektrycznych w Polsce zwiększyła się do 62 135 (w tym 29 780 w pełni elektrycznych aut BEV (Battery Electric Vehicles), 29 407 hybryd typu plug-in, 2 948 elektrycznych samochodów dostawczych i ciężarowych). Oznacza to wzrost o 39%w stosunku do analogicznego okresu 2021 r.

Liczby te będą stale rosły chociażby z uwagi na europejskie regulacje środowiskowe, które wymuszają określone działania na państwach członkowskich. Ponadto od 1 stycznia 2025 roku każdy budynek niemieszkalny, niebędący własnością małego lub średniego przedsiębiorstwa, posiadający więcej niż 20 stanowisk postojowych będzie musiał posiadać minimum jeden punkt ładowania oraz niezbędną infrastrukturę na co najmniej 1 na 5 stanowisk postojowych.

Według Amerykańskiego portalu AutoinsuranceEZ pożary aut elektrycznych znajdują się dopiero na 3. miejscu pod względem częstotliwości występowania pożarów. Na pierwszym miejscu znajdują się hybrydy. Tesla twierdzi, że pożar samochodu spalinowego jest 11 razy bardziej prawdopodobny niż auta elektrycznego. Do najczęstszych przyczyn pożarów samochodów, niezależnie od typu ich napędu, należą podpalenia, kolizje drogowe oraz wady fabryczne.

Wiadomo jednak, że pożary akumulatorów litowo-jonowych w samochodach elektrycznych są znacznie trudniejsze do ugaszenia niż pożary samochodów spalinowych. Akumulatory są zasadniczo własnym źródłem paliwa, za sprawą zgromadzonej w nich energii, stąd mogą palić się godzinami, a ich ugaszenie może być trudne. Nie wystarczy bowiem tylko zdusić widocznych płomieni. Właściwa energia pochodzi ze środka akumulatora, ogień rozprzestrzenia się tam efektem domina – z komory do komory. W takich przypadkach pomaga tylko bezustanne chłodzenie.

Nawet jeśli pożar auta elektrycznego wydaje się ugaszony, akumulator może zapalić się ponownie, dlatego tak ważne jest, aby strażacy byli szkoleni z gaszenia pożarów w nowych produkowanych pojazdach hybrydowych i elektrycznych, których na drogach pojawia się coraz więcej.

Producenci baterii litowo-jonowych zalecają gaszenie wodą, co pozwala schłodzić akumulator i rozprzestrzenianie się ognia. Sami nie jesteśmy jednak w stanie  skutecznie ugasić takiego akumulatora podręcznym sprzętem gaśniczym, dlatego że do jego całkowitego ugaszenia potrzeba nawet 11 000 litrów wody. Strażacy obecnie oprócz zatopienia w całości auta stosują nowoczesną metodę BES (Battery Extinguishing System). System polega na przebiciu obudowy baterii specjalną lancą gaśniczą oraz wprowadzeniu wody do wnętrza baterii. W tym przypadku woda ma działanie gaśnicze oraz chłodzące.

Szereg wyzwań związanych z pojazdami elektrycznymi dla straży pożarnej to nie tylko konieczność dysponowania większych pojazdów gaśniczych czy kilku mniejszych. Dziś sprzętu jednostkom ochrony przeciwpożarowej nie brakuje. Problem narasta w sytuacji podejmowania ewaluacji umiejętności działań poszczególnych rot ratowniczych w konkretnych zdarzeniach. Brak właściwego szkolenia praktycznego jest ogromnym problemem natury organizacyjnej.

Każdy ratownik poddany ścieżce edukacyjnej powinien w praktyce nauczyć się gaszenia pojazdów. Szkolenie wirtualne przed monitorem lub zwiedzanie linii produkcyjnej producentów pojazdów to tylko półśrodki nieprowadzące do celów  praktycznej nauki. W tym obszarze jest naprawdę wiele do zrobienia.

Pełna wersja artykułu ELEKTROMOBILNOŚĆ WYZWANIA I PRZYSZŁOŚCI DLA OCHRONY PRZECIWPOŻAROWEJ dostępna w Czasopiśmie Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Pożarnictwa „Ochrona Przeciwpożarowa”.

Potrzebujesz pomocy? Zadzwoń do nas!

Wybierz temat lub oddział SEKA S.A.

Infolinia
Infolinia

+48 22 517 88 88

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Dział handlowy
Dział handlowy

+48 22 517 88 66

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Białystok
Oddział Białystok

+48 85 871 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bielsko-Biała
Oddział Bielsko-Biała

+48 33 300 10 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Bydgoszcz
Oddział Bydgoszcz

+48 52 522 57 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gdańsk
Oddział Gdańsk

+48 58 732 08 80

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Gorzów Wlkp.
Oddział Gorzów Wlkp.

+48 95 737 46 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Katowice
Oddział Katowice

+48 32 700 22 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kielce
Oddział Kielce

+48 41 230 98 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Koszalin
Oddział Koszalin

+48 94 721 42 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Kraków
Oddział Kraków

+48 12 203 19 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Łódź
Oddział Łódź

+48 42 280 10 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Lublin
Oddział Lublin

+48 81 464 16 30

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Olsztyn
Oddział Olsztyn

+48 89 679 94 40

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Poznań
Oddział Poznań

+48 61 624 02 60

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Rzeszów
Oddział Rzeszów

+48 17 717 65 20

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Szczecin
Oddział Szczecin

+48 91 88 19 500

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Warszawa
Oddział Warszawa

+48 22 517 88 50

Jesteśmy online

Jesteśmy offline

Oddział Wrocław
Oddział Wrocław

+48 71 738 38 00

Jesteśmy online

Jesteśmy offline