CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest pokazanie Uczestnikom że Agile to rodzaj holistycznej filozofii możliwej do wdrażania na poziomie strategicznym, taktycznym i operacyjnym za pomocą bardzo prostych działań i powszechnie znanych rozwiązań aby systematycznie wspierać swoją organizację w permanentnej zmianie – ewolucji w kierunku zwinności.
ADRESACI SZKOLENIA
Szkolenie adresowane jest przede wszystkim menedżerom wszystkich szczebli funkcjonujących w różnych kulturach organizacyjnych poszukujących inspiracji i rozwoju swoich kompetencji w zarządzaniu zespołem, zwłaszcza spoza branży wytwórców oprogramowania której to agile pierwotnie był dedykowany.
KORZYŚCI
- Rozwój orientacji na efektywność działania
- Wzmocnienie kompetencji „turkusowego menedżera”
- Inspirowanie projektowania i wdrażania zmian w organizacji
- Wypracowanie gotowych rozwiązań zarządczych sprzyjających wdrażaniu
- Rozwój i uzupełnienie pakietu technik zarządczych Uczestników
ZAKRES TEMATYCZNY
Moduł I Wprowadzenie: filozofia Agile vs. idea zarządzania
- Eksperyment inspirujący: “Fabryka”. Kto uzyska przewagę? Grupy zarządzane tradycyjnie czy w zwinny sposób? Czy istnieje fundamentalna sprzeczność między podwalinami nauki zarządzania a metodykami Agile? Jakie podejście jest bliższe w instynktownym działaniu?
- Czym jest Agile?
- 4 sztandarowe zasady manifestu Agile
- Filozofia Agile wg. Dave’a Thomas’a
- Koncepcja 4 prostych kroków w zarządzaniu w duchu Agile
- Metodologie zarządzanie kojarzone z Agile – czym jest SCRUM?
- Czy organizacja turksuowa to zwinna organizacja?
- Co to znaczy zarządać?
- Funkcje zarządzania – H. Fayol vs. Griffin
- 7 zasad skutecznego zarządzania wg. P. Drucker’a
- Role menedżera wg. Mintzberga
- 5 poziomów przywództwa J.C. Maxwella
- Tradycyjne podejście liniowe vs. Agile
- Cele, zasoby i proces realizacji
Moduł II MBO a’la Agile – jak zamiast wyznaczania i delegowania celów nauczyć zespół myślenia celami i zdolności szybkiej adaptacji?
- Moja Misja i wizja vs. organizacja I zespół
- Miniwarsztat definiowania misji i wizji Uczestników szkolenia
- Wyznaczanie celów wg. dr Gail Matthews
- Metody prawidłowego określania i zapisywania celów
- “Siatka celu” – narzędzie analizy możliwości i elastycznej realizacji celów
- Metody określania priorytetów tradycyjne vs. agile
- Matryca Eisenhowera
- Metoda ABC Pareto
- Metoda MoSCoW
- Monitorowanie realizacji celu – kiedy nie wytwarzamy oprogramowania
- KPI – jak mierzyć efektywność działania
- Zasady definiowania i stosowania prostych KPI określajacych
- Jak wykorzystać cykl Deminga aby planowanie było bardziej Agile?
- Jak rozmawiać o celach z zespołem
- Zwinne spotkania dedykowane rozmowie o kierunkach działania
Moduł III Jak i dlaczego Agile pomaga wspierać motywację i zaangażowanie?
- M&M’s – inspirujący eksperyment szkoleniowy z zakresu motywacji
- Co to jest motywacja?
- Motywacja zewnętrzna vs. wewnętrzna
- Wprowadzenie do współczesnego ujęcia motywacji w zarządzaniu
- Dwuczynnikowa teoria Herzbera
- X-Y D. McGregora
- ERG C. Alderfera
- Wartości oczekiwań wg. V. Vrooma
- Wzmocnienie wg. Skinnera
- Nowoczesna motywacja vs. Agile
- Motywacja 3.0 wg. D. Pinka
- Autonomia, Sens, Mistrzostwo – motywatory wewnętrzne
- Motywatory Pinka vs. pokolenie Y i Z
- Burza mózgów: jak wykorzystać w praktyce 3 motywatory Pinka: lista praktycznych działań motywujących osadzonych w realiach zawodowych Uczestników szkolenia
- Motywacja vs. zaangażowanie – różnice w nauce zarządzania
- Trójkomponentowy model zaangażowania wg. Meyer-Allen
- Teoria pracy zespołowej wg. P. Lencioniego a filozofa Agile
- 5 dysfunkcji pracy zespołowej
- Krótki test indywidualny Uczestników webinarium wg. P. Lencioniego: jak funkcjonuje mój zespół
- Jak wspierać i rozwijać zaangażowanie Współpracowniów – praktyczne wskazówki P. Lencioniego
- Burza mózgów: jak budować zaangażowanie i odpowiedzialnosć w mojej organizacji
- Odpowiedzialność menedżerska
- Działania indywidualne
Moduł IV Asertywna komunikacja menedżerska czyli osoby i interakcje zamiast procesów i narzędzi. Jak ważne są kompetencje miękkie w filozofii Agile
- Co to znaczy skutecznie się komunikować?
- Elementy sprzyjające sprawnej komunikacji
- Toksyny komunikacyjne
- Technika podstawowa: komunikat “JA” vs. “TY”
- Emocje w komunikacji – jak wyrażać i jak reagować w roli menedżera
- Menedżerskie “Expose”
- Zasady i cele stosowania
- Konstrukcja przekazu
- Sztuka informacji zwrotnej
- Zasady udzielania feedbacku i metody udzielania feedback’u
- FUO vs. FUKO
- Kwadrat w kwadracie
- Technika feedforward
- Miniwarsztat udzielania informacji zwrotnej – symulacja w oparciu o realia zawodowe Uczestników
- Inne asertywne techniki komunikacji przydatne w zarządzaniu wg. filozofii Agile( odmowa, prośba, kontrakt psychologiczny)
Moduł V Jak wspierać zespół w samoorganizowaniu i samodoskonaleniu czyli reagowanie na zmianę zamiast wykonywania planu
- Jak w roli menedżera zarządzać zmianą Agile? Czyli sztuka wspierania zespołu w reagowaniu na zmianę filozofii działania i zmianę jako filozfię działania
- Jak ludzie reagują na zmiany?
- 8 kroków. J.P. Kottera – wprowadzenie do zagadnienia zarządzania zmianą
- Uproszczony model 4 faz cyklu zmiany
- Miniwarsztat praktycznych umiejętności identyfikacji fazy zmiany w realiach zawodowych Uczestników szkolenia
- Metody wspierania Współpracowników w procesie zmiany: od wyparcia do adaptacji w filozofii pracy Agile
- Kreatywność jako narzędzie Agile
- Jak tworzyć środowisko sprzyjające kreatywnemu myśleniu
- Techniki kreatywnego generowania pomysłów i rozwiązywania problemów w pracy zwinnego zespołu i menedżera
- Brainstorming
- BW 635
- Mindmapping
- Kwiat Lotosu
- Myślowe kapelusze E. De Bono
- 5W+H
Moduł VI Case studies – generowanie praktycznych rozwiązań menedżerskich
- Praca z konkretnymi przypadkami zarządczymi z realiów zawodowych Uczestników. W trakcie tego kluczowego miniwarsztatu Uczestnicy będą mieli okazję poznać i przeanalizować swoje najważniejsze wyzwania/problemy z zakresu zarządzania oraz wypracować gotowe algorytmy działania dedykowane w.w. przypadkom. Dodatkową korzyścią płynącą z tej sesji dla Uczestników będą zastosowane w jej trakcie kreatywne metody redefiniowania i rozwiązywania problemów, które będą mogli zastosować w przypadku pojawienia się problemów w przyszłości.
- Przedstawienie przygotowanego wcześniej wg. określonego schematu case study (pre-work dla Uczestników warsztatu)
- Analiza problemu – dyskusja
- Wypracowanie rozwiązania – zastosowanie narzędzi kreatywnych
- Brainstorming BW635
- 5W+H
- Mindmapping
- Wstępne testowanie rozwiązania (np. nowego modelu spotkania)