CELE SZKOLENIA
Konieczność zwolnienia pracownika z inicjatywy pracodawcy, szczególnie w sytuacji kryzysu czy spowolnienia gospodarczego, to najtrudniejsze doświadczenie kadry kierowniczej. Obecnie większość pracodawców dokłada starań, aby przeprowadzić proces optymalizacji zatrudnienia lub zwolnień w sposób jak najmniej dotkliwy dla pracowników, jednak odczuwa brak praktycznej wiedzy nt. aspektów pozaprawnych.
ADRESACI SZKOLENIA
Kadra kierownicza
Dyrektorzy personalni i specjaliści HR
KORZYŚCI
Analiza przepisów prawa dotyczących indywidualnych i grupowych zwolnień pracowników z przyczyn ekonomicznych leżących po stronie pracodawcy
Poznanie zasad poprawnego formułowania przyczyn wypowiedzenia umowy o pracę
Przygotowanie do zarządzania procesem zwolnień pracowniczych z uwzględnieniem aspektów prawnych, organizacyjnych i psychologicznych
Poznanie zasad i możliwości łagodzenia skutków zwolnień
ZAKRES TEMATYCZNY
1 Rozwiązanie stosunku pracy przez pracodawcę – przyczyny i formy
Indywidualne zwolnienia pracowników – ważne procedury i terminy
Zwolnienia grupowe oraz indywidualne z przyczyn ekonomicznych – przepisy prawa, procedury, zasady selekcji pracowników do zwolnienia
Wypowiedzenie warunków zatrudnienia jako alternatywa zwolnienia
Uzasadnienie wypowiedzenia umowy o pracę – kiedy konieczne jest podanie przyczyn na piśmie i jak je sformułować?
Najczęściej popełniane błędy przy wypowiadaniu umowy o pracę
Okres wypowiedzenia – czas trwania i zwolnienie pracownika z obowiązku wykonywania pracy
2.Rozstanie z pracownikiem w praktyce
Spotkanie ze zwalnianym pracownikiem
Przygotowanie spotkania – czas, miejsce, uczestnicy, dokumenty
Schemat przebiegu spotkania separacyjnego
Rozstanie na odległość – aspekty praktyczne
Możliwe reakcje pracowników i sposoby radzenia sobie z nimiZwolnienia pracowników a obowiązek przestrzegania przepisów prawa w zakresie zakazu dyskryminacji, zarzutu mobbingu, naruszenia dóbr osobistych pracownika oraz ochrony danych osobowych
Offboarding – lista kontrolna pracodawcy
3.Łagodzenie skutków zwolnień
Zarządzanie komunikacją wewnętrzną – przekaz informacji, poufność, rola menedżerów liniowych, radzenie sobie z „syndromem ocalonych”
Możliwości łagodzenia skutków zwolnień pracowników – obligatoryjne i dobrowolne
Program outplacement – zakres, korzyści, dopasowanie do potrzeb pracowników