CELE SZKOLENIA
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi przepisami prawa oraz dobrymi praktykami postępowania, które umożliwią właściwe przeprowadzenie rozwiązania stosunku pracy oraz złagodzenie jego skutków dla pracowników (zwalnianych i pozostających w firmie).
ADRESACI SZKOLENIA
•Kadra kierownicza
•Dyrektorzy personalni i specjaliści HR
•Osoby, które chcą być „ o krok” przed pracownikami
•Osoby, które chcą dowiedzieć się jak zabezpieczyć się przez roszczeniami pracowników
•Właściciele firm
KORZYŚCI
•Analiza przepisów Kodeksu Pracy dotyczących rozwiązywania stosunku pracy
•Poznanie zasad poprawnego formułowania przyczyn wypowiedzenia umowy o pracę
•Przygotowanie do zarządzania procesem zwolnień pracowniczych z uwzględnieniem aspektów prawnych, organizacyjnych i psychologicznych
•Poznanie zasad i możliwości łagodzenia skutków zwolnień
ZAKRES TEMATYCZNY
Moduł I
Rozwiązanie stosunku pracy – przyczyny i formy
•Indywidualne zwolnienia pracowników – ważne procedury i terminy
•Zwolnienia grupowe oraz indywidualne z przyczyn ekonomicznych – przepisy prawa, procedury, zasady selekcji pracowników do zwolnienia
•Wypowiedzenie warunków zatrudnienia jako alternatywa zwolnienia
•Zwolnienie pracownika w trybie dyscyplinarnym – procedury
•Uzasadnienie wypowiedzenia umowy o pracę – kiedy konieczne jest podanie przyczyn na piśmie i jak je sformułować?
•Wypowiedzenie pracownika – obowiązki pracodawcy
Moduł II
Rozstanie z pracownikiem w praktyce
•Spotkanie ze zwalnianym pracownikiem
-Przygotowanie spotkania – czas, miejsce, uczestnicy, dokumenty
-Rozstanie na odległość – aspekty praktyczne
-Możliwe reakcje pracowników i sposoby radzenia sobie z nimi
-Zwolnienia pracowników a obowiązek przestrzegania przepisów prawa w zakresie zakazu dyskryminacji, zarzutu mobbingu, naruszenia dóbr osobistych pracownika oraz ochrony danych osobowych
•Rozstanie z inicjatywy pracownika
-Lista kontrolna pracodawcy
-Jak rozstać się z klasą, aby nie palić mostów?
•Exit interview – jak powinna wyglądać rozmowa pożegnalna i kto powinien ją przeprowadzić?
Moduł III
Łagodzenie skutków zwolnień
•Zarządzanie komunikacją wewnętrzną – przekaz informacji, poufność, rola menedżerów liniowych, radzenie sobie z „syndromem ocalonych”
•Możliwości łagodzenia skutków zwolnień pracowników – obligatoryjne i dobrowolne
•Program outplacement – zakres, korzyści, koszty
•Jak wybrać program wsparcia dopasowany do potrzeb pracowników?