Pliki cookies

Ta strona wykorzystuje pliki cookies, aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Zaakceptuj, jeśli chcesz dalej korzystać ze strony.

Jeśli widzisz ten popup zbyt często, sprawdź czy masz włączoną akceptację plików cookies w swojej przeglądarce.

Polityka prywatności

Akceptuję
SEKA S.A. | Dostarczamy uzupełniające się usługi w zakresie obowiązkowych zadań firm, w każdym mieście Polski.
Zaznacz stronę

Zwolnienia pracowników – procedury prawne i dobre praktyki

CELE SZKOLENIA

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi przepisami prawa oraz dobrymi praktykami postępowania, które umożliwią właściwe przeprowadzenie rozwiązania stosunku pracy oraz złagodzenie jego skutków dla pracowników (zwalnianych i pozostających w firmie).

 

ADRESACI SZKOLENIA

Kadra kierownicza
•Dyrektorzy personalni i specjaliści HR
•Osoby, które chcą być „ o krok” przed pracownikami
•Osoby, które chcą dowiedzieć się jak zabezpieczyć się przez roszczeniami pracowników
•Właściciele firm

KORZYŚCI

Analiza przepisów Kodeksu Pracy dotyczących rozwiązywania stosunku pracy
•Poznanie zasad poprawnego formułowania przyczyn wypowiedzenia umowy o pracę
•Przygotowanie do zarządzania procesem zwolnień pracowniczych z uwzględnieniem aspektów prawnych, organizacyjnych i psychologicznych
•Poznanie zasad i możliwości łagodzenia skutków zwolnień

ZAKRES TEMATYCZNY


Moduł I
Rozwiązanie stosunku pracy – przyczyny i formy
•Indywidualne zwolnienia pracowników – ważne procedury i terminy
•Zwolnienia grupowe oraz indywidualne z przyczyn ekonomicznych – przepisy prawa, procedury, zasady selekcji pracowników do zwolnienia
•Wypowiedzenie warunków zatrudnienia jako alternatywa zwolnienia
•Zwolnienie pracownika w trybie dyscyplinarnym – procedury
•Uzasadnienie wypowiedzenia umowy o pracę – kiedy konieczne jest podanie przyczyn na piśmie i jak je sformułować?
•Wypowiedzenie pracownika – obowiązki pracodawcy

Moduł II
Rozstanie z pracownikiem w praktyce
•Spotkanie ze zwalnianym pracownikiem
-Przygotowanie spotkania – czas, miejsce, uczestnicy, dokumenty
-Rozstanie na odległość – aspekty praktyczne
-Możliwe reakcje pracowników i sposoby radzenia sobie z nimi
-Zwolnienia pracowników a obowiązek przestrzegania przepisów prawa w zakresie zakazu dyskryminacji, zarzutu mobbingu, naruszenia dóbr osobistych pracownika oraz ochrony danych osobowych
•Rozstanie z inicjatywy pracownika
-Lista kontrolna pracodawcy
-Jak rozstać się z klasą, aby nie palić mostów?
•Exit interview – jak powinna wyglądać rozmowa pożegnalna i kto powinien ją przeprowadzić?

Moduł III
Łagodzenie skutków zwolnień
•Zarządzanie komunikacją wewnętrzną – przekaz informacji, poufność, rola menedżerów liniowych, radzenie sobie z „syndromem ocalonych”
•Możliwości łagodzenia skutków zwolnień pracowników – obligatoryjne i dobrowolne
•Program outplacement  – zakres, korzyści, koszty
•Jak wybrać program wsparcia dopasowany do potrzeb pracowników?